STIMULENTUL DE INSERȚIE 2017
Persoanele care, în perioada în care sunt îndreptățite să beneficieze de concediul pentru creșterea copilului, obțin venituri supuse impozitului, au dreptul la un stimulent de inserție.
Acest drept al părinților este reglementat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010, cuantumul lunar al stimulentului este de 50% din cuantumul minim al indemnizației aferente concediului pentru creșterea copilului.
Menționăm că indemnizația minimă aferentă concediului pentru creșterea copilului este, de la 1 februarie 2017, de 1.233 de lei (în creștere de la 1.063 de lei), rezultă că stimulentul a fost, până la finele lunii martie 2017, de 617 lei (în creștere de la 532 de lei).
Cu toate acestea, Executivul a decis, prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2017, să aplice o nouă majorare a stimulentului. Concret, majorarea este valabilă începând de la 1 aprilie 2017, atunci când stimulentul de inserție a ajuns de la 617 lei la 650 de lei.
Dreptul la stimulentul de inserție încetează cu ziua următoare celei în care:
a) copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap;
b) beneficiarul nu mai realizează venituri supuse impozitului și nici nu se află în concediul pentru creșterea copilului;
c) a avut loc decesul copilului.
Totuși în cazul persoanelor care obțin venituri supuse impozitului, cu cel putin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, acordarea stimulentului de inserție se acordă pâna copilul împlinește 3 ani, respectiv patru ani, în cazul copilului cu handicap.
Atenție! Indemnizația de creștere și stimulentul de inserție nu se pot cumula, potrivit OUG nr. 111/2010. Aceasta înseamnă că plata indemnizației încetează înainte ca stimulentul de inserție să fie achitat.
Condiţiile ce trebuie îndeplinite, în mod cumulativ, pentru a obţine stimulentul de inserţie sunt următoarele:
solicitanţii să fie cetăţeni români, cetăţeni străini sau apatrizi (adică fără cetăţenie);
solicitanţii să aibă domiciliul/reşedinţa pe teritoriul României;
solicitanţii să locuiască în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi să se ocupe de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Stimulentul de inserție poate fi cerut de oricare dintre cei doi părinți ai copilului, iar acesta se poate solicita pentru fiecare naștere. Dreptul este acordat, conform actului normativ amintit, în baza unei cereri și a următoarelor acte:
copia actului de identitate al solicitantului și a certificatului de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de către persoana care primește documentele;
actele doveditoare care să ateste că, în ultimii doi ani anteriori nașterii copilului, solicitantul a realizat timp de cel puțin 12 luni venituri impozabile;
dovada eliberată de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
orice alte documente care să ateste îndeplinirea condițiilor de eligibilitate (faptul că solicitantul stă în România împreună cu copilul/copiii pentru care cere banii).
Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, reprezentând indemnizație sau stimulent de inserție, și documentele din care rezultă îndeplinirea condițiilor legale de acordare a acestora se depun la primăria comunei, orașului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului București pe raza căreia solicitantul își are domiciliul sau reședința.
Cererile se solutioneaza în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la agenția teritorială, prin decizie de admitere sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.
Decizia se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.
Contestațiile formulate împotriva deciziei se soluționează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Beneficiarul stimulentului de inserție este obligat să comunice în scris primăriei orice modificare intervenită în situația sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plății drepturilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la apariția acestaeia.
Asupra stimulentului de inserție nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii.
Bibliografie: ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 111 din 8 decembrie 2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor; ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 6 din 18 ianuarie 2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind realizarea investiţiilor finanţate din fonduri publice.
SP Expert Contabil
Simona Popovici
Nu uitati sa dati Like paginii noastre de Facebook!
Când aveți nevoie de soluții pentru orice problemă contabila sau fiscala, (indiferent că este vorba de o întrebare punctuală, de reflectarea unor înregistrări contabile, de un tratament fiscal ori monografie contabilă pe o speță anume) vă putem oferi sprijin, contactându-ne prin intermediul acestui formular sau prin e-mail la adresa: studio.contabilita@yahoo.com
Trimite-ti intrebarea cu prezentarea cat mai detaliata a spetei. Tariful va fi stabilit in functie de complexitate si de timpul necesar formularii raspunsului, dar nu poate fi mai mic de 35 euro.
Clientii din portofoliul nostru beneficiaza de consultanta gratuita, daca speta propusa este direct legata de activitatea care face obiectul contractului.
Acest drept al părinților este reglementat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010, cuantumul lunar al stimulentului este de 50% din cuantumul minim al indemnizației aferente concediului pentru creșterea copilului.
Menționăm că indemnizația minimă aferentă concediului pentru creșterea copilului este, de la 1 februarie 2017, de 1.233 de lei (în creștere de la 1.063 de lei), rezultă că stimulentul a fost, până la finele lunii martie 2017, de 617 lei (în creștere de la 532 de lei).
Cu toate acestea, Executivul a decis, prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2017, să aplice o nouă majorare a stimulentului. Concret, majorarea este valabilă începând de la 1 aprilie 2017, atunci când stimulentul de inserție a ajuns de la 617 lei la 650 de lei.
Dreptul la stimulentul de inserție încetează cu ziua următoare celei în care:
a) copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap;
b) beneficiarul nu mai realizează venituri supuse impozitului și nici nu se află în concediul pentru creșterea copilului;
c) a avut loc decesul copilului.
Totuși în cazul persoanelor care obțin venituri supuse impozitului, cu cel putin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, acordarea stimulentului de inserție se acordă pâna copilul împlinește 3 ani, respectiv patru ani, în cazul copilului cu handicap.
Atenție! Indemnizația de creștere și stimulentul de inserție nu se pot cumula, potrivit OUG nr. 111/2010. Aceasta înseamnă că plata indemnizației încetează înainte ca stimulentul de inserție să fie achitat.
Condiţiile ce trebuie îndeplinite, în mod cumulativ, pentru a obţine stimulentul de inserţie sunt următoarele:
solicitanţii să fie cetăţeni români, cetăţeni străini sau apatrizi (adică fără cetăţenie);
solicitanţii să aibă domiciliul/reşedinţa pe teritoriul României;
solicitanţii să locuiască în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi să se ocupe de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Stimulentul de inserție poate fi cerut de oricare dintre cei doi părinți ai copilului, iar acesta se poate solicita pentru fiecare naștere. Dreptul este acordat, conform actului normativ amintit, în baza unei cereri și a următoarelor acte:
copia actului de identitate al solicitantului și a certificatului de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de către persoana care primește documentele;
actele doveditoare care să ateste că, în ultimii doi ani anteriori nașterii copilului, solicitantul a realizat timp de cel puțin 12 luni venituri impozabile;
dovada eliberată de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
orice alte documente care să ateste îndeplinirea condițiilor de eligibilitate (faptul că solicitantul stă în România împreună cu copilul/copiii pentru care cere banii).
Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, reprezentând indemnizație sau stimulent de inserție, și documentele din care rezultă îndeplinirea condițiilor legale de acordare a acestora se depun la primăria comunei, orașului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului București pe raza căreia solicitantul își are domiciliul sau reședința.
Cererile se solutioneaza în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la agenția teritorială, prin decizie de admitere sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.
Decizia se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.
Contestațiile formulate împotriva deciziei se soluționează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Beneficiarul stimulentului de inserție este obligat să comunice în scris primăriei orice modificare intervenită în situația sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plății drepturilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la apariția acestaeia.
Asupra stimulentului de inserție nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii.
Bibliografie: ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 111 din 8 decembrie 2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor; ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 6 din 18 ianuarie 2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind realizarea investiţiilor finanţate din fonduri publice.
SP Expert Contabil
Simona Popovici
Nu uitati sa dati Like paginii noastre de Facebook!
Când aveți nevoie de soluții pentru orice problemă contabila sau fiscala, (indiferent că este vorba de o întrebare punctuală, de reflectarea unor înregistrări contabile, de un tratament fiscal ori monografie contabilă pe o speță anume) vă putem oferi sprijin, contactându-ne prin intermediul acestui formular sau prin e-mail la adresa: studio.contabilita@yahoo.com
Trimite-ti intrebarea cu prezentarea cat mai detaliata a spetei. Tariful va fi stabilit in functie de complexitate si de timpul necesar formularii raspunsului, dar nu poate fi mai mic de 35 euro.
Clientii din portofoliul nostru beneficiaza de consultanta gratuita, daca speta propusa este direct legata de activitatea care face obiectul contractului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu