ANULAREA CODULUI DE TVA DE CATRE FISC

Situatii in care fiscul poate anula codul de TVA

ANAF are posibilitatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri TVA a unui contribuabil, iar societatile comerciale care isi pierd astfel calitatea de platitor de TVA trebuie trecute intr-un registru public, care se afiseaza pe site-ul Fiscului. Mai mult decat atat, aceste firme nu isi mai pot deduce taxa pe valoarea adaugata, dar au obligatia sa o plateasca, daca desfasoara activitati economice in perioada in care nu sunt inregistrate ca platitoare de TVA.

Aflati aici cazurile in care poti sa-ti pierzi inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.

1) Esti declarat inactiv, chiar daca temporar

Un contribuabil isi poate pierde calitatea de platitor de TVA in cazul in care este declarat inactiv sau a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul Comertului.
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, contribuabilii inactivi sau in inactivitate temporara pot fi inregistrati din oficiu in scopuri de TVA de la data la care au fost reactivati.
 
2) Nu ai depus deconturi de TVA

Fiscul iti poate anula inregistrarea in scopuri de TVA daca nu ai depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA, fara a fi in inactivitate sau in inactivitate temporara, prevederile aplicandu-se numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.
Pentru perioada fiscala luna, organele fiscale anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA, daca nu s-a depus niciun decont de taxa pentru 6 luni consecutive. Anularea  se face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa.
In cazul persoanelor care au perioada fiscala trimestrul, Fiscul le va anula inregistrarea in scopuri de TVA daca nu au depus niciun decont de taxa pentru doua trimestre calendaristice consecutive, iar anularea codului de TVA se va face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa.
Cum te reinregistrezi in scopuri de TVA: poti solicita reinregistrarea in scopuri de TVA, numai dupa o perioada de 3 luni de la anularea inregistrarii, daca prezinti toate deconturile de taxa nedepuse la termen, precum si o cerere motivata din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa. Solicitarea reinregistrarii se face prin depunerea la Fisc a declaratiei 099.
3) Ai depus deconturi "pe zero"
Anularea din oficiu a codului de TVA se poate intampla si daca un contribuabil a depus deconturile de TVA, insa, in declaratiile depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic (in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica) si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic (in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic) nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/ prestari de servicii, realizate in cursul perioadelor de raportare.
Anularea se face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa (pentru perioada fiscala luna) si in prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa (pentru perioada fiscala trimestrul).
Pentru reinregistrarea in scopuri de TVA trebuie sa depui declaratia 099, insotita de o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca vei desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care soliciti inregistrarea in scopuri de TVA. (Atentie! Daca nu depui o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA).

4) Ai anumite infractiuni in cazierul fiscal

O alta situatie in care ANAF are dreptul sa anuleze inregistrarea in scopuri de TVA a unei societati comerciale este cea in care persoana impozabila sau asociatii ori administratorii acesteia au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, si anume atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent.
Reinregistrarea in scopuri de TVA se face doar la solicitarea persoanei impozabile si numai daca respectivele fapte care au atras anularea inregistrarii in scopuri TVA au fost sterse din cazier.
 
5) Nu ar fi trebuit sa ai deloc cod de inregistrare in scopuri de TVA
O societatea comerciala isi poate pierde din oficiu calitatea de platitor de TVA si daca ea nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.

 La ce riscuri te supui daca ti-a fost anulat codul de TVA

Persoanele impozabile, pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, nu au dreptul sa isi deduca taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor de bunuri/servicii, dar au obligatia sa o plateasca, daca desfasoara activitati economice in perioada in care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA.
De asemenea, nici beneficiarii care cumpara bunuri/servicii de la acesti contribuabili nu vor avea posibilitatea deducerii TVA, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.


Cum verifici daca o firma are sau nu un cod valid de TVA

Contribuabilii carora le este anulata inregistrarea in scopuri de TVA sunt trecute intr-un Registru al persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, organizat de ANAF si publicat pe site-ul institutiei.
In paralel, ANAF organizeaza si Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care este, de asemenea, public si disponibil pe site-ul ANAF.
Este foarte posibil ca implementarea registrului privind persoanele impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata sa fie ineficienta in cazul in care nu se poate realiza o actualizare in timp real a bazei de date

Vom lua ca exemplu cazul unui contribuabil de buna-credinta care doreste sa intreprinda relatii comerciale cu un alt contribuabil. Pentru a preintampina riscul de a nu-si putea deduce cheltuielile si TVA-ul, acesta trebuie sa verifice daca respectivul agent economic este sau nu este inscris pe lista companiilor inactive sau in registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. In acest caz, problema care apare este reprezentata de posibilitatea actualizarii in timp real a aceastor baze de date, astfel incat respectivul contribuabil de buna-credinta sa nu contracteze cu un agent economic inactiv, in conditiile in care a facut verificari intr-o baza de date care nu era actualizata in timp real.

Mentionam ca, in cadrul unei conferinte recente, avand ca obiect noile modificari aduse Codului Fiscal, aceasta intrebare a fost adresata reprezentantilor Ministerului de Finante si ANAF prezenti, iar acestia nu au putut furniza un raspuns clar.

Ce este de facut in aceasta situatie? O posibila solutie ar fi ca la momentul verificarii societatii respective in bazele de date ale ANAF sa se realizeze un PRINT SCREEN care poate fi adus ca dovada in momentul controlului fiscal.

Conform celor prezentate mai sus, autoritatile competente au avut intentia, prin aceste modificari si prin implementarea unor noi registre, sa reduca numarul cazurilor de ocolire a sistemului legislativ si sa puna in garda contribuabilii de buna-credinta privind partenerii lor de afaceri.

Cu toate acestea, contribuabilul de buna-credinta risca in continuare sa contracteaze cu acesti contribuabili inactivi sau carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA deoarece autoritatile nu au reusit sa le ofere o solutie practica privind verificarea respectivelor registre, mai exact
nu au realizat un sistem care sa le asigure o informatie actualizata in timp real si nici un mod de evidenta prin care contribuabilul sa poata dovedi, in cazul unui control, ca a realizat, prealabil incheierii relatiei comerciale, verificarea in registre.

Prin urmare acestia se pot afla in situatia in care respectivele facturi sa fie eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA-ului deductibil, iar contribuabilul sa datoreze dobanzi de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.













Comentarii

Postări populare de pe acest blog

CALCULATIA COSTULUI-CONTABILITATE DE GESTIUNE-COST STANDARD

Fisele fiscale in 2013. Tot ce trebuie sa stii despre declaratia pe care o depui de acum in locul lor

PRINCIPALELE MODIFICĂRI ADUSE ORDONANȚEI DE URGENȚĂ NR.111/2010 PRIVIND CONCEDIUL ȘI INDEMNIZAȚIA LUNARĂ PENTRU CREȘTEREA COPIILOR.